Meniu
0
Norai

Važiavimas dviračiu – svarbiausi aspektai gerai savijautai ir rezultatams

Važiavimas dviračiu – svarbiausi aspektai gerai savijautai ir rezultatams
2024-03-20 Viktorija Kaupienė

Dviračių sportas – kone universaliausia sporto šaka, kuria užsiimti gali ir visiškai fizinio pasirengimo neturintys žmonės. Tačiau tiek profesionalų, tiek pradedančiųjų dviratininkų sveikatai ypač svarbus yra taisyklingas važiavimas, kuris prasideda nuo taisyklingos sėdėsenos. 


Nuo ko prasideda taisyklingas važiavimas dviračiu? 

Taisyklingas važiavimas dviračiu – sveikas ir smagus, o po jo nejaučiate skausmo ar per didelio nuovargio. Kad po pasivažinėjimo jaustumėtės gerai, kertinis aspektas yra dviračio paruošimas ir pritaikymas jūsų kūnui.


Tinkamas dviračio rėmas

Kokį dviračio tipą ir rėmą pasirinksite, priklauso nuo jūsų pomėgių ir fizinio pasiruošimo. Pavyzdžiui, miesto dviračių rėmas yra žemesnis ir pritaikytas patogiam užlipimui ir nulipimui nuo dviračių. Hibridinių ir kalnų dviračių rėmo skersinis yra kiek aukštesnis, o plentinių ir gravel dviračių – pats aukščiausias.

Nuo rėmo dizaino priklauso ir sėdėsena ant dviračio. Ant miesto dviračio galite sėdėti ir statmenai žemei (80°–90°). Tokia sėdėsena yra patogi, tačiau neleidžia minti greitai. Sėdėsena ant hibridinių dviračių yra kiek labiau sportinė – dažniausiai, palinkus link žemės 60° kampu. O ant plentinių ar gravel dviračių teks palinkti 45° laipsniais ar daugiau. Kuo žemiau palinkti minant jums reikės, tuo daugiau lankstumo reikalaus važiavimas dviračiu. 

Išsirinkus dviračio rėmo tipą, dydį patariame rinktis ne iš akies. Kiekvienas gamintojas pateikia dviračių dydžių lentelę, kurioje nurodo, kokiam dviratininko ūgiui pritaikytas rėmas. Atkreipkite dėmesį, jog dydžiai gali skirtis ir tarp gamintojų, ir tarp skirtingų to paties gamintojo dviračių tipų. Taigi, visuomet rinkitės pagal konkretaus modelio dydžių lentelę. 

Jei nežinote savo dviračio dydžio, vis tiek galite patikrinti, ar jis nėra per didelis. Jei jūsų dviratis aukštu skersiniu, apžerkite dviratį ir įsitikinkite, kad tarp skersinio ir jūsų tarpkojo yra bent kelių centimetrų atstumas. Jei turite dviratį žemu skersiniu, dydį įvertinti galite mindami – neturėtumėte būti susikūprinę, o jūsų keliai per daug sulenkti. 


Sėdynės sureguliavimas

Sėdynės aukštis – turbūt svarbiausias parametras jūsų kelių savijautai minant. Jei minate paprastais (į pedalus neįsisegančiais batais), reikalingą balnelio aukštį galite nustatyti ant pedalų padėję kulnus ir mindami atgal. Taip minant koja turėtų beveik pilnai išsitiesti žemiausiame pedalo taške. Tačiau pradėjus minti įprastai (pėdos pagalvėlėmis) – žemiausioje pedalo padėtyje koja jokiu būdu neturi išsitiesti pilnai, nes taip galite žaloti savo sąnarius. Ar sėdynė pakelta į teisingą aukštį, išduos klubai – minant jie neturėtų kristi ar pernelyg įsitempti. 

Jei jūsų garderobe yra paminkštinti dviratininko šortai, sėdynę reguliuokite dėvėdami juos ir avėdami batus, su kuriais minsite dviratį.


Vairo aukštis

Nėra vienos taisyklės, kokiame aukštyje turėtų būti jūsų vairas – tai nulems rėmo tipas, jūsų ūgis ir norima sėdėsena. Įprasta, kad miesto dviračių vairai yra montuojami kiek aukščiau nei sėdynė, o sportinių, lenktynėms naudojamų dviračių, – žemiau. Svarbu, kad vairą pasiektumėte patogiai, idealu – šiek tiek sulenktomis rankomis. Taip išvengsite diskomforto nugaroje, kakle ir rankų tirpimo.


Pedalų padėtis

Taisyklinga jūsų pėdos pozicija ant pedalo yra tuomet, kai pagrindiniai sąlyčio taškai yra priekiniai padikauliai (pėdos pagalvėlės). Mindami dviratį turėtumėte jausti, kad minate „visa pėda“, tai yra, neįtempiate tam tikros pėdos dalies. Jei jums norisi minti pirštais, sėdynę pakėlėte per aukštai, o jei koja slysta nuo pedalo – tikėtina, kad sėdynė nustatyta per žemai. 


Kiti svarbūs aspektai

Yra ir keli įpročiai, kurių derėtų nepamiršti, norint minti patogiai ir saugiai. Pirmiausia – šalmas. Nesvarbu, kaip toli (ar arti) planuojate važiuoti, šalmas visuomet turėtų puošti jūsų galvą. Patariame prieš perkant šalmą jį pasimatuoti, nes tinkamo dydžio šalmas nekris ant kaktos ir nespaus galvos, o tai leis jums išlaikyti patogią ir teisingą sėdėseną ant dviračio. 

Svarbus įprotis, kurį rekomenduojame išsiugdyti – vairo laikymas jo nespaudžiant. Taip ne tik patogiau vairuosite, bet jausite mažiau įtampos riešuose, pečiuose ir kakle. Jūsų rankos turėtų lengvai amortizuoti kūną ant dviračio, taip taisyklingai stabilizuojant kūną juosmens srityje ir neapkraunant nugaros.

Galiausiai, kad iš važinėjimo dviračiu gautumėte daugiausia naudos, nepamirškite pasirūpinti savo sveikata. Pavyzdžiui, jei pasivažinėti išvažiavote karštą vasaros dieną, nepamirškite dviračio gertuvės su vandeniu ar elektrolitų gėrimu ir nelaukite, kol ištrokšite – stenkitės gurkšnoti skysčius kas 15 minučių. Po pasivažinėjimo rekomenduojame atlikti tempimo pratimus, nes taip padėsite kūnui greičiau atsistatyti.


Sėdėsenos nustatymas

Atsižvelgę į aukščiau išvardintus patarimus, turėsite solidžius taisyklingo važiavimo dviračiu pagrindus. Tačiau, jei pasiruošėte sportuoti ir dviračiu reguliariai įveikti daug kilometrų, kviečiame jus savo sėdėsena pasirūpinti profesionaliai. Atvykite į VELONOVĄ, įsikūrusią J. Baltrušaičio g. 1, Vilnius, kur atliksime jums „RETÜL bike fit“ sėdėsenos nustatymą. Vos per kelias valandas geriau pažinsite savo dviratį ir kūną, gausite patarimų efektyvesniam važiavimui ir, svarbiausia, iš naujo atrasite, ką reiškia minti dviratį patogiai. 

Susiję straipsniai

Kas yra Retül testas? Kaip važiuojant dviračiu, gauti maksimalią naudą?

Kas yra Retül testas? Kaip važiuojant dviračiu, gauti maksimalią naudą?

Retül testas skaitmeninių technologijų dėka padeda sėdėsenos specialistui pritaikyti dviratį prie jūsų kūno galimybių ir jūsų poreikių. Naudojant specialius daviklius, jūsų judėjimo įpročiai bus įvertinti milimetro tikslumu, ir bus parinkta tokia sėdėsena, kad jūsų kūnas ir dviratis veiktų išvien, o..

Lėtinės dviratininkų traumos – kad išvengtumėte, pasidarykite sėdėsenos nustatymą

Lėtinės dviratininkų traumos – kad išvengtumėte, pasidarykite sėdėsenos nustatymą

Šiandien, važiuojant dviračiu, traumų ir sveikatos sutrikimų tikimybė kur kas mažesnė, nei prieš keletą dešimtmečių. Stabdžių sistemos ištobulėjo, žibintai, atšvaitai, šviesą atspindinčios dviratininko liemenės didina matomumą kelyje, šalmai padeda išvengti galvos traumų, specialūs dviratininko akin..